Sök:

Sökresultat:

9624 Uppsatser om Argument för NO i skolan - Sida 1 av 642

ElevhÀlsa i skolan -en studie av argument och arbetsmetoder

Sammanfattning Vi har valt att undersöka vilka argument och arbetsmetoder som skolorna har för att frÀmja en god elevhÀlsa. Vi har utgÄtt frÄn styrdokument, aktuell litteratur och forskning. Vi genomförde sex intervjuer pÄ tre olika skolor. FrÄn varje skola intervjuades en rektor och en lÀrare. Genom litteraturen och övrigt material har vi försökt ge en övergripande bild av vad en god hÀlsa egentligen Àr.

Varför lÀr vi oss matematik?

Syftet med mitt examensarbete Àr att undersöka vilka argument som finns för gymnasieskolans matematikundervisning, samt hur lÀroplan och kursplaner förhÄller sig till dessa argument. DÀrigenom hoppas jag kunna befÀsta skolmatematiken som sÄdan, men Àven bygga upp en arsenal av argument för att bemöta framtida elevers behov av motivation. För att uppnÄ detta syfte har jag genomfört en litteraturstudie av olika forskares och matematikdidaktikers texter kring argumenten för skolmatematiken och sedan kategoriserat dessa i fyra argumentskategorier. DÀrefter har jag försökt utreda argumentens implikationer i skolverksamheten. Resultaten visar att vissa av argumentskategorierna vilar pÄ en ganska osÀker grund, medan andra Àr vÀl underbyggda.

DÀrför Àr slöjden en viktig del av skolan : Vuxnas resonemang om skolslöjdens innehÄll och vÀrde

Syftet i detta arbete har varit att finna argument för slöjden som Àmne i skolan. Vi har gjort en undersökning dÀr vi anvÀnt oss av strukturerade intervjuer för att ta reda pÄ hur 52 vuxna i vÄr geografiska nÀrhet resonerar om slöjdens innehÄll och vÀrde. Vad har de lÀrt sig frÄn slöjden, har de haft nÄgon nytta av dessa kunskaper i sitt senare liv och tycker de slöjden Àr viktig i skolan och i sÄ fall varför/varför inte. VÄr studie resulterade i att alla respondenter utom en tyckte slöjden var viktig i framtidens skola och motiverade detta pÄ varierande sÀtt. Vi samlade dessa under kategorier och fick ihop bÄde starka och svaga argument för slöjden som Àmne i skolan. MÄnga av de argument vÄra respondenter uppgav sammanföll med hur slöjden motiveras i rÄdande lÀroplan och vad tidigare forskning sÀger.

Argument bakom valet av affÀrssystem

Syftet med uppsatsen Àr att identifiera de argument ochfaktorer som ligger till grund för valet av ett specifiktstandardsystem, hos nÄgra utvalda företag. I uppsatsenpresenteras teorier kring de effekter ett standardiserataffÀrssystem kan ha för pÄverkan pÄ en verksamhet, samten redogörelse för SIV-metoden. Teorierna som presenterasÀr till för att ge nödvÀndiga bakgrundsfakta kringaffÀrssystem. Den insamlade empirin frÄn respondenternahar resulterat i sju kategorier av argument, till varför deintervjuade företagen valt ett specifikt affÀrssystem..

Skolan i det mÄngkulturella samhÀllet : en studie av argument för och emot en internationell friskola

VÄr C-uppsats har varit inriktad pÄ att undersöka etableringen av Alnour International School i LuleÄ höstterminen 2007. Skolan kommer att vara en internationell skola dÀr eleverna erbjuds undervisning i islamsk kultur, religion och arabiska sprÄk. Syftet var att, ur bÄde ett religiöst och samhÀllsperspektiv, undersöka hur Alnour beskriver behovet av en internationell friskola och dels vilka argument motstÄndarna ger mot Alnours etablering. Vi har studerat relevant litteratur, samt tagit del av Lpo 94 och skollagen. Som informationshÀmtande metod har vi anvÀnt oss av kvalitativ fallstudie i form av intervjuer med tvÄ personer som Àr kunniga inom omrÄdet.

LÀsning av skönlitteratur i skolan- vad ska eleverna lÀsa och varför?

VÄrt examensarbete handlar om valet av skönlitteratur inom svenskÀmnet och syftet med denna lÀsning i skolan. Uppsatsen bestÄr av tvÄ undersökningar. Dels har vi utfört en kritisk nÀrlÀsning av den kanondebatt som följde av Folkpartiets förslag och som fördes i framför allt dagstidningar under sommaren och hösten 2006. Dels har vi genomfört fyra kvalitativa intervjuer med svensklÀrare verksamma i grundskolans senare Är. För att kunna placera in de Äsikter och argument som vi har utvunnit ur undersökningarna i en klargörande kontext har vi skapat ett schema som baseras pÄ tvÄ av Lars-Göran Malmgrens tre svenskÀmneskonceptioner.

Attityder till enhetsskolan : En jÀmförelse med fokus pÄ lÀrarna

Syftet med denna uppsats Àr att identifiera, kartlÀgga och jÀmföra de argument som fördesfram för och emot enhetsskolans (och sÄ smÄningom grundskolans) införande under perioden1940-1962. De aktörer vars argument Àr av intresse Àr folkskollÀrare och lÀroverkslÀrare.Dessa bÄda lÀrargrupper antas ha haft olika attityder till den enhetsskola som föreslogs somett alternativ till det dÄ rÄdande skolsystemet, dÀr en allmÀn, kommunal folkskola avsedd förden breda allmÀnheten och en rad statliga lÀroverk och realskolor, frÀmst avsedda förstudiebegÄvade elever med höga ambitioner, existerade parallellt. Detta jÀmförelsevisförlegade system ledde enligt mÄnga till orÀttvisor som inte hade nÄgon plats i ett samhÀlledÀr vÀlfÀrden stadigt ökade.Studien Àr en kvalitativ testanalys och analysen har gjorts med hjÀlp av Ludvig Beckmansmodell för argumentationsanalys. Dessutom har materialet granskats utifrÄn GunnarRichardsons analysmodell ?Idéernas kraft eller realiteternas tryck??Argumenten har jag frÀmst sökt bland ett antal tidningar skrivna av och för lÀrare frÄn de ovannÀmna lÀrargrupperna.

LÀrarutbildningens dynamik : En undersökning av de underlag som förÀndrar lÀrarutbildningen

Vi har gjort en textanalys pĂ„ de tvĂ„ senaste statliga offentliga utredningarna, som föreslĂ„r en ny lĂ€rarutbildningsreform, med deras tillhörande propositionerna. I dessa har vi undersökt hur reformerna motiveras och legitimeras genom argumentationen. Vi har sedan delat in argumentationen i olika kategorier för att fĂ„ en bĂ€ttre struktur och kartlĂ€ggning av de olika typer av argument som förekom. Vi kom fram till att de flesta argument yrkar pĂ„ en lĂ€rarutbildningsreform tar sin utgĂ„ngspunkt i att det skett en samhĂ€llsförĂ€ndring och dĂ€rav har det uppstĂ„tt en ny syn pĂ„ lĂ€rarrollen samt en ny kunskapssyn.  Även argument för en stĂ€rkt profession och högre status har förekommit..

Vem bryr sig om sanningen om sanningen ÀndÄ Àr subjektiv? : ? Ett försök att förstÄ fyra vuxna mÀnniskors bild av skolan genom Baudrillard och Gadamer

Studien visar att det i de studerande fallen sker ett konstituerande av en egen subjektiv syn pÄ skolan genom en sammanblandning av egna erfarenheter och ett förvÀrvande och absorberande av oÀndligt kopierade bilder i media. Det sker en jakt pÄ bekrÀftelse av den egna förutfattade bilden av skolan. Tolkningen av ny information jÀmkas till den egna vÀrldsbilden för att slutligen utgöra den egna subjektiva sanningen.Vi menar att en skola byggd pÄ ofullstÀndiga argument kan bli en skola med helt felaktiga metoder och system..

Konfessionella friskolor

Syftet med den hÀr uppsatsen har varit att genom kvalitativ metod undersöka vilka argument som förekommer i dagstidningars - Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet - debattartiklar och insÀndare om konfessionella friskolor i relation till och i en diskussion om skollagen och vÀrdegrunden i lÀroplanerna. Jag har utifrÄn detta syfte genomfört en litteraturöversikt, som introducerat och orienterat mig i det som tidigare har skrivits inom ÀmnesomrÄdet. Jag har utgÄtt ifrÄn tvÄ frÄgestÀllningar som jag har sökt svar pÄ i min undersökning: vilka argument förekommer i debattartiklarna och insÀndarna och hur förhÄller sig argumenten i debattartiklarna och insÀndarna till skollagen och vÀrdegrunden i lÀroplanerna? Jag har kommit fram till att valfriheten, det vill sÀga förÀldrarnas och barnens rÀtt till att vÀlja skola, har stor betydelse som argument för konfessionella friskolor. FörÀldrarnas och barnens rÀttigheter kan dock bli motstridiga i förhÄllande till internationella konventioner, nationella lagar och vÀrdegrunden i skolan.

Yttrandefrihetens grÀnser : En prövning utifrÄn tre fall och tre teoretiker

Freedom of speech has been a well discussed subject. Great philosophers and theoretics like Plato, Voltaire, Locke and Mill have again and again showed the importance of freedom of speech. Since the world have become bystanders to a series of events that can only classify as crimes aganst freedom of speech, it has become more important to study the phenomenon and analyse it. By finding cases where the freedom of speech has been compromised and analyse them in frames of three different theories, the argument of truth, the argument of democracy and the argument of tolerance, this paper makes the boundaries of freedom of speech a little clearer, and also makes a discussion about how reasonable the boundaries are possible. Everything according to the three theories.

Islamofobiska Äsikter i skolan : Didaktiska reflektioner över bemötande av elevers islamofobiska Äsikter

Uppsatsens syfte Ă€r att söka fram vanligt förekommande islamofobiska Ă„sikter och motargument och undersöka om motargumenten kan vara anvĂ€ndbara ur ett didaktiskt perspektiv. Jag har valt att anvĂ€nda textanalys som metod. UtifrĂ„n artikeln Muslimerna Ă€r vĂ„rt största utlĂ€ndska hot, författad av Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson, har jag hĂ€mtat de islamofobiska Ă„sikterna dĂ„ det finns goda skĂ€l att anta att artikeln ger röst Ă„t de mest vanliga frĂ€mlingsfientliga Ă„sikterna.I uppsatsen redogör jag för den kritik som uppkom i samband med publiceringen av Jimmie Åkessons debattartikel. Kritiken och motargumenten har jag valt att söka pĂ„ Internet. Det rör sig frĂ€mst om debattartiklar som publicerats i de stora dags- och kvĂ€llstidningarna.

Gröna aktiviteter : Att marknadsföra gröna argument i fastighetsbranschen

Undersökningen Àmnar öka förstÄelsen för och analysera hur fastighetsföretag marknadsför gröna argument och hur de uppfattar att intressenterna bemöter dessa.I uppsatsen studeras följande forskningsfrÄgor:* Vilka strategier anvÀnds hos fastighetsföretag inom ramen för green business?* Hur kommunicerar fastighetsföretag green business genom grön marknadsföring?* Hur uppfattar fastighetsföretagen att intressenterna bemöter deras gröna marknadsföringsargument?.

PÄverkar euron resultatet av stabiliseringspolitiken? : En studie av stabiliseringspolitikens utfall i de nordiska lÀnderna sedan eurons tillkomst, och av betydelsen av en nationell penningpolitik.

This paper discusses whether the main argument for European countries to stay out of the euro, i.e. the loss in stability from not having a national monetary policy that can be used for stabilization purposes, is still valid ten years after the introduction of the single currency. We analyse the stabilization performances of four largely comparable Nordic countries that have all chosen different levels of European economic integration. In retrospect, the so-called ?stabilization policy argument? seems surprisingly weak.

Hur gymnasieelever i grupp förklarar ett naturvetenskapligt fenomen

Syftet med det hĂ€r arbetet Ă€r att undersöka hur gymnasieelever i grupp formulerar förklaringar av ett naturvetenskapligt fenomen. Förklaringarnas uppbyggnad analyseras med hjĂ€lp av en modell för argumentationsanalys. Gruppernas diskussionsförlopp studeras med hjĂ€lp av modellen för att undersöka hur eleverna konstruerar argument tillsammans. Även huruvida grupperna lyckas formulera vetenskapliga förklaringar undersöks. Studien genomfördes med hjĂ€lp av videoobservationer pĂ„ smĂ„grupper av elever som diskuterar kring ett experiment med ett tydligt observerbart fenomen de precis fĂ„tt se.

1 NĂ€sta sida ->